Pienenä ihmetyksenä tuli itsellenikin, että vasta nyt laitoin postilaatikon kanteen "ei mainoksia kiitos". Tottumuksesta mainokset ovat saaneet tulla kotiini, kunnes totesin, että niiden paljoudesta johtuen, alkaa niistä olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Koska lähin paperinkeräys ei ole ihan oven vieressä, kerääntyvät mainokset roskapusseihin olohuoneen nurkkaan. Kun ääriään täynnä olevia roskapusseja on kertynyt muutama, alkaa jo pohtia tämän systeemin järkeä. Tuottaa, painattaa, kuljettaa, jakaa, kierrättää valtavasti paperia, jota tuskin koskaan edes luetaan.

Otin parin viikon mainokset talteen ja punnitsin – hienolla ja tarkalla keittiövaa'allani –  niiden painon; yhden viikon osuus: 786,5 grammaa. Vuodessa tästä kertyy pyöreesti 41 kg mainosroskaa. Luultavasti sitä tulee paljon enemmänkin, kun on ne kaikki joulu- ja muut krääsäsesongit.

Jos Suomessa on niinkin monta kotitaloutta kuin 2 517 393* ja leikitään että 80 prosentille niistä tulee mainokset (ja saman verran kuin minulle), niin vuodessa syntyy roskaa mainoksista 82 miljoonaa kiloa. Kaiken kaikkiaan kotitaloukset (ja palvelut mukaan lukien) tuottavat paperi- ja pahviroskaa vuodessa 349 miljoonaa kiloa.**

Mainosten lisäksi postilaatikkooni tipahtaa tietenkin vielä kaikenmaailman ilmaislehdet järjestöiltä, seuroilta, kouluilta, seurakunnilta ja puolueilta; sitten vielä aikaus-, sanoma- ja kaupunkilehdet.

Kaikkiaan oman paperiroskan määrä on äkkiarviolta kaksin-kolmin kertainen, mutta siitä onkin osa ollut hyödyksi (toivottavasti).

Miksi muuten sinulle tulee mainoksia?

Itse ajattelin, että siten tiedän missä ovat parhaimmat tarjoukset. Mutta onko siinäkään mitään järkeä, mennä marketista toiseen (ehkä autolla) etsien juuri sitä halvinta. Niinkö kannattaa aikansa käyttää.

Luin aina Lidlin mainokset siinä toivossa, että niillä olisi jotkin teemaruokatarjoukset, mutta eipä siellä ole kuitenkaan tullut käytyä. Sitä paitsi, osaan itsekin tehdä meksikaanipöperöt – vieläpä paremmat. Gigantinkin lehteä joskus vilkaisin, mutta oikeastaan vain vanhasta tottumuksesta. Menen sitten elektroniikkaostoksille kun on aihetta ja selvitän huokeimmat hinnat muuta kautta, tai ostan netissä.

Ei mainokset helpota arkea. Ne pyrkivät luomaan uusia tarpeita.

Päätin yksinkertaistaa elämääni edes hieman: luovun paperiroskan kiikuttamisesta ja ajan tuhlaamisesta mainosten lukemiseen, sekä estän turhat, satunnaiset mielihalut; tilalle saan mielenrauhaa.

 


* Asuntokunnat koon mukaan ja asuntokuntien keskikoko 1960 -2009: http://stat.fi/til/asas/2009/asas_2009_2010-05-26_tau_001_fi.html
** Jätteiden kertymät sektoreittain ja jätelajeittain vuonna 2008, 1 000 tonnia vuodessa: http://stat.fi/til/jate/2008/jate_2008_2010-05-26_tau_002_fi.html