Opiskelu on taloudellinen katstrofi. Aloitettuani uuden koulun tipahdin yhteiskuntamme sosioekonomisesti huonoimpaan luokkaan eli opiskelijoihin (vain asunnottomilla lienee huonommin, eivät varmaan edes näy missään tilastoissa).

Aikaisemmin työttömänä olin edes yhden askelman ylempänä vaurauden portaiden kapuamisessa. Nykyään kuukausituloni (toisen asteen opiskelijana) eivät ole päätähuomaavat: 389,40 euroa kuussa! Pelolla riittävätkö rahat elämiseen. Työttömänä sain vajaa parisataa enemmän. Ei sekään ollut paljon, mutta toimeen tuli ja joskus pystyi laittamaan rahaa säästöönkin.

Joku korkeammalla askelmalla oleva kansakunnan älypää möläytti kerran olevan hyvä, että opiskelijat saavat vähemmän – oppivat nöyremmiksi, ja sitten sitä rahaa alkaa tulemaan kun valmistuvat ja pääsevät töihin. Minä olen jo kymmenisen vuotta opiskellut. Luulen jo sisäistäneen tuon kasvatuksellisen puolen. Voisinkohan minä saada vähän enemmän tukea; en enää asu kotona, vaan minulla on ihan oikea aikuisen elämä ja aikuisen kulut ja menot.

Jäi kyllä mainitsematta, että lainaahan opiskelija saa: 300 euroa kuukaudessa, jonka pankki mielellään antaa, koska valtio sen takaa. Mutta entä minä jolla on jo kymppitonni velkaa, ja sitä yritän vähin erin maksaa takaisin. Tuntuu vastuuttomalta elää velaksi. Mutta sillä tavalla maailma näyttää ylipäätään nykyään pyörivän. Enää ei riitä ansaitsemat tulot, vaan vielä täytyy velanotolla vauhdittaa kulutusta. Loppuviimetteeksihän koko ihmiskunta elää velaksi... ja takaisinmaksun aika tulee aikanaan (kuvitelkaa tämä sanottavan dramaattisella äänensävyllä).

Mielenkiintoista on, että opiskelijana töistä ei veroteta niin paljon kuin työmarkkinatuella eläessä. Mielelläni voisin jotain pientä keikkatyötä tehdä... jos niitä jostain saisi. Ja sitäkö tämä maailma haluaa, että koulun jälkeen vapaa-aikakin menee elannon hankkimiseen.

Onneksi minulla on jo ammatillinen tutkinto; eli jos oikein heikosti menee, voin lopettaa opiskelun ja jäädä työttömäksi, ilman suurempia sanktioita. Ihmetyttää vain, että jos yhteiskunta haluaa, että ylipäätään opiskellaan, niin onko tämä parasta miten sitä voidaan tukea.