Ajattelin kirjoittaa tähän blogiin myös muutamia kirjaesittelyjä joutilaisuutta ja sitä sivuavasta kirjallisuudesta. Teillä ei työtätekevinä kuitenkaan ole aikaa lukea kirjoja, joten jättäkää se minun huolekseni. Minulla kun on vain aikaa niin luen kirjat teidän puolestanne!

Ensimmäisenä kunnian saa taloustieteen klassikko, Max Weberin kirjoittama,  ”Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki”. Voin sanoa, että tätä kirjaa teidän ei tarvitse lukea. Se täyttää nimittäin klassikon vaatimukset: kuolettavan pitkäveteinen.

Weber (1864–1920) kirjoitti teoksen vuonna 1904 ja se käsittelee kysymystä miten syntyi kapitalismin ”henki”. Eli se viheliäinen pyrkimys kerätä mahdollisimman paljon omaisuutta tekemällä työtä niska limassa protestanttisen (meilläpäin ”luterilaisen”) työmoraalin piiskaamana. Tuo raamatullinen ohje ”otsa hiessä sinun tulee leipäsi hankkimaan” on todella kurjistanut monen elämän. Kirja on vaikuttanut suuresti teoreetikoihin ja sen viestiä on pähkäilty paljon, ja kyseenalaistettukin. Itse Weber ehti katsastaa elämänsä aikana niin Euroopan kuin Amerikankin ja nähdä varhaisen kapitalismin synnyn.

Koska teokseen kuitenkin niin paljon aina viitataan, minussa heräsi pieni akateemikko, ja päätin lukea sen. Mutta tuskaahan se oli!!! Teksti on rönsyilevää ja sekavaa ja lauseet ovat hankalia. Ajatus poukkoilee ja punainen lanka katoaa tuon tuostakin. Tässä lähes kolmesataa sivuisessa teoksessa jopa puolet on alaviitteitä. Maximilianin, jos kenen, täytyisi kyllä opetella tiivistämisen taitoa. Sen tähden olenkin päättänyt tehdä teille kaikille palveluksen ja lyhentää kirjan muutamaan lauseeseen:

Nykyinen kapitalismi ja rahan haalimisen vimma syntyi kun taloudelliset edellytykset sulautuivat uskonnollisen (kalvinistisen) aineksen kanssa. Kalvinistit uskoivat, että on ennalta määrätty kuka pääsee taivaaseen. He tarvitsivat kuitenkin uskonvarmuutta lievittääkseen epätietoisuuttaan. Merkkinä taivaspaikasta nähtiin menestyminen maan päällä, eli myös rikastuminen. Tämä johti kiivaaseen työntekoon.

Nyt teidän ei tarvitse vaivautua lukemaan tätä kirjaa. Tietenkin, jos saa kiksit tai haluaa päteä lukemalla niin siitä vain. Teoriaa on tietenkin kritisoitu, joten älkää purematta sitä nielkö. Weber ei itseasiassa ajatellut, että kalvinismi olisi ollut välttämätön kapitalismin syntymiselle, vaan että kapitalismi olisi ilman kalvinismia syntynyt jossain muussa muodossa. Teoksessa on myös mahdottoman paljon detaljitietoa, mikä kiihottanee historiasta kiinnostuneita (kuten minua). Kirjaa lukiessa voikin tuntea mielihyvää, kun kuvittelee tulevansa tietävämmäksi kaiken maailman nippelitiedosta, mutta jotka todellisuudessa unohtaa heti kirjan suljettuaan.

Lyhennelmistä muistuikin mieleen, että Kiinassa kirjakaupasta löytyi tiivistelmiä länsimaisen kirjallisuuden klassikoista. Nuo monisatasivuiset järkäleet oli lyhennetty muutamaksi kymmeneksi sivuksi – ilmeisesti koululaisten luettavaksi. Innostuinkin aluksi, että minäpä sivistän itseäni helposti, mutta tarkemmin ajatellen... Mitä järkeä on lukea kaunokirjallisuutta, josta kauno on poistettu kokonaan.

 


Kärsimättömille; sivu, josta löytyy muutaman lauseen lyhennelmät keskeisistä klassikoista:

Niksun Kootut Kirjavaliot Kiireisille Ihmisille